
WK 2026 - Ex-international Bogdanovic doet racistische uitspraken op tv na rode kaart Nathan Ngoy

Na de wedstrijd tussen België en Iran sprak Rade Bogdanovic, voormalig aanvaller van Werder Bremen en Atlético Madrid, zich in de uitzending van RTS 1 uit over de uitsluiting van Nathan Ngoy, die als laatste verdediger een overtreding beging na balverlies. "Als je de laatste verdediger bent en je probeert een bal terug te winnen die niet eens rolt… Dat mag op WK-niveau niet gebeuren", zei hij. "Ik ben niet echt racistisch, maar zwarte spelers hebben niet de nodige concentratie om het langer dan 60 tot 80 minuten vol te houden. Ik heb met ze gespeeld. We moesten ze in de gaten houden om ervoor te zorgen dat ze geen fouten maakten."
De uitspraken leidden tot reacties in de uitzending. De presentator van het programma sprak de voormalige spits aan en wees erop dat veel spelers met een migratieachtergrond op zeer hoog internationaal niveau spelen. Dat weerhield Bogdanovic er echter niet van om, zonder zich te verontschuldigen, verder te gaan. "Ik generaliseer natuurlijk niet, maar de meerderheid mist concentratie en dat leidt tot dit soort situaties."
De RTS heeft geen commentaar gegeven op de uitspraken.



