
Parijs-Roubaix - Gravaa-systeem van Van Aert en co heeft veel impact: "Volgend jaar rijdt iedereen hiermee"

Visma-Lease a Bike, de ploeg van Van Aert en Ferrand-Prévot, werkt al sinds 2023 mee aan het Gravaa-systeem en dit jaar lijkt het helemaal op punt te staan. "We hebben veel geluk dat we dit systeem kunnen gebruiken", pofte de Française na haar zege in de persconferentie. "Dit jaar hebben we nog die voorsprong, maar vanaf volgend jaar rijdt iedereen hier rond met dit soort systeem."
Ferrand-Prévot twijfelde naar eigen zeggen niet om Gravaa te gebruiken in de Hel. "Voor de Ronde van Vlaanderen deed ik dat wel, want het systeem weegt 400 gram extra. Uiteindelijk gebruikte ik het toch in de Ronde. Hier was het echt helemaal geen vraag. In Parijs-Roubaix gaat het niet bergop en was dat extra gewicht dus geen probleem."
Ferrand-Prévot paste tussen iedere kasseistrook haar bandendruk aan. "Op de kasseien liet ik de druk zakken naar 2,1 à 2,2 bar. Dat hielp veel, want ik merkte dat we ons comfortabeler voelden dan de rest en dat onze wielen minder over de kasseien sprongen. Tussen de stroken in konden we dankzij de hogere druk wat makkelijker herstellen. Het laten zakken van de druk ging supersnel. Alleen om hem nadien terug te laten stijgen, moet je wat meer geduld hebben en wat extra wattages trappen."
Aan het einde van haar solo was het systeem ook een belangrijke meerwaarde. "In de laatste vijftien kilometer reden we veel over asfalt. Dat ik daar terug naar vier bar druk kon gaan, was een groot verschil. Dat hielp me echt."
