
Dakar 2026 - Meerdere Belgen wagen weer hun kans

Bij de motoren is Jérôme Martiny (Honda) de enige Belgische motorrijder. Net als de voorbije jaren is Martiny een zogeheten kistenrijder en rijdt hij zonder assistentie.
Bij de wagens neemt Fabian Lurquin deel met vijfvoudig winnaar Nasser Al-Attiyah (Dacia). Na hun tumultueus einde in de Rally van Marokko wordt het uitkijken hoe dit duo het er vanaf zal brengen. Guillaume de Mévius start opnieuw met Mathieu Baumel (MINI). Voor de Fransman wordt het een uitdaging omdat hij met een prothese deelneemt. Tijdens de voorbereidingswedstrijd ging alles vlot, maar een wedstrijd over twee weken is nog iets anders. Frédéric Miclotte debuteert samen met de Griekse zakenman Jourdan Serderidis (Ford). Na hun deelnames aan WK-rally's rijden ze voor het eerst samen de Dakar.
Charles Munster (G-Rally Team), broer van WK-rijder Grégoire Munster, maakt zijn debuut in het team van Guillaume de Mevius. Munster neemt deel in categorie T3. Hij beschikt over de Belgische en Luxemburgse nationaliteit en start met een Luxemburgse licentie. Nog in die klasse navigeert Michiel Goegebeur de Nederlander Daniel Kersbergen (GPR).
De meeste Belgische deelnemers vinden we terug bij de vrachtwagens. Voor het eerst sinds 2023 neemt Peter Willemsen opnieuw deel. Hij vormt een team met de Nederlanders Maarten Van Den Brink en Rijk Mouw (Iveco) en is een outsider voor het podium. De andere Belgen, waaronder Charly Gotlib die voor de 37e keer deelneemt, bemannen trucks die voor topteams de snelle assistentie op de piste doen. Gotlib doet dat voor Dacia terwijl Berghmans dit voor Toyota en Overdrive Racing doet.
Voor het eerst zijn er, voorlopig althans, geen Belgische deelnemers in de Dakar Classic.



